Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

SIDE 13/21


Forsøg

med

bevægelse i

skoletiden

”Det har gjort,
så jeg bedre kan høre noget. Jeg kan bedre forstå det, når læreren siger noget i klassen og når mine forældre taler til mig,” siger Martha, 0.klasse.

Hop og leg med

bolde træner hjernen

Mod på nye udfordringer og bedre evne til at koncentrere sig. Det er nogle af de effekter, som eleverne får af at kaste med bolde, hoppe over liner og lave koordinations-øvelser i skoletiden. Træningsformen hedder Life Kinetik og går hånd i hånd med skolereformens tanke om, at mere bevægelse i skoledagen skal fremme indlæringen, mener lærer på Korsager Skole, der har afprøvet det.

PPå en skole i Østrig er alle børn blevet trænet i Life Kinetik 10 minutter om dagen i tre år. I samme periode er gennemsnittet fra eksaminerne på skolen steget med to karakterer. Så langt er de endnu ikke på Korsager Skole i København. Indtil videre er det kun en 0.klasse, der bliver trænet en gang om ugen, men potentialet er stort, mener klassens lærer.

   ”Specielt hos de elever, der normalt har lidt svært ved at fokusere, har jeg kunnet se en effekt fra gang til gang, hvor de er blevet bedre til at stille skarpt. Når ens evne til at fokusere bliver trænet, kan man jo bruge det i alle mulige sammenhænge. Jeg er ret sikker på, at hvis man gør det jævnligt over en længere periode, så vil man også kunne se en effekt i de faglige fag,” siger Maria Beth Mikkelsen, der er lærer og børnehaveklasseleder. Hun er blevet så begejstret for træningsformen, at hun både er begyndt at lave øvelser med sine egne børn derhjemme (der synes det er ”tæske-skægt”) og har tænkt sig at tage det med over på en ny skole, hvor hun efter sommerferien skal starte en 1. klasse op.

 

Legende læring

Denne dag er halvdelen af Marias elever samlet i skolens gymnastiksal, hvor de skal kaste farvede bolde til hinanden. Øvelsen bliver hurtigt sværere. Først skal de kaste en blå bold til en klassekammerat og sige sit eget navn. Så skal de kaste en rød bold og sige navnet på den, de kaster til. Derefter skal de kaste en gul bold og sige navnet på den person, som modtageren skal kaste til. Til sidste kommer den blå og røde bold i spil på samme tid. Der bliver grint højt, men alle er koncentrerede.

   ”Vi laver aldrig den samme ting mere end 4-5 gange, for dér hvor det rigtig batter i hjernen er, når man prøver noget nyt. Når man først kan en øvelse, er forbindelsen dannet og hjernen udfordres ikke mere. Idéen er, at man træner hjernen, så den bliver stærk til at møde udfordringer og finde løsninger på nye problemstillinger. Når man så bliver udsat for det i sit virkelige liv, bliver man ikke så presset af det,” forklarer Tina Nielsson, der er hovedkræften bag Life Kinetik i Danmark og står for træningen på Korsager Skole.

 

Bedre selvtillid

Træningen har også en positiv, psykologisk og følelsesmæssig betydning, viser både forskningen og Tinas erfaringer.

   ”I Life Kinetik handler det ikke om at være god. Det er der ingen, der er, for hver gang man lige kan finde ud af det, går vi videre. Alle er i samme båd og ingen er bedre end andre. Det har en god effekt på elevernes accept af hinanden og forebygger derfor også mobning i klassen,” siger hun. Tina træner selv ti minutter dagligt med sin egen søn, der går i 2. klasse på skolen. Udover at have forbedret sin evne til at fokusere, har han fået bedre selvtillid, fortæller hun.

   ”Før mistede han let overblikket, når han blev presset, men nu er han blevet bedre til at tænke, at alt ikke behøver være perfekt og det er ok, hvis man ikke kan alt i første forsøg. Det har haft en god effekt på hans selvtillid, og det betyder jo alt. Når man tør give det en chance, så får man også mere ud af undervisningen,” siger hun.

   Efter sommerferien skal Life Kinetik afprøves i en 5. klasse, hvor der er store udfordringer omkring de børn der har specielle behov. Forhåbningen er, at træningen kan hjælpe klassen til en mere rolig hverdag, samt styrke de børn der har det svært med f.eks. koncentration og selvtillid.

   I øjeblikket er der desuden stor interesse for programmet i det kommunale system. Det skyldes at Life Kinetik passer rigtig godt sammen med både folkeskolereformen og inklusionsarbejdet, mener Tina Nielsson.

 

 

Tina Nielssons idé er, at lærerne selv skal passe hjernetræningen ind, så den passer til deres skema og eleverne i klassen. Træningen er god for alle børn, men har en speciel positiv effekt for de elever, der har svært ved at koncentrere sig.

 

Øjentræning: En stor del af Life Kinetik er at træne sine øjne stærke, så man ikke bruger så meget energi på eksempelvis at orientere sig i et rum så hjernen kan reagere hurtigere.

 

 

En del af alle fag: En af øvelserne går ud på, at eleverne skal hoppe over en snor i forskellige mønstre. For at give hjernen en ekstra udfordring skal de sige bogstaverne i alfabetet, mens de hopper. Senere er det to-tabellen.

 

”Udover en eller flere faste træningsdage for eleverne kunne jeg selv forestille mig at trække Life Kinetik ind i stort set alle andre fag som et afbræk i timerne, hvor man lige laver noget andet i en periode og får krop og hjerne i brug på en anden måde. Man kan jo både træne regnestykker, grammatik og engelske gloser, mens man hopper og samtidig har det sjovt og træner hjernen,” siger lærer Maria Beth Mikkelsen.

 

Samarbejde: Øvelserne træner også samarbejdet mellem eleverne, mener lærer Maria Beth Mikkelsen. ”Jeg kan se, at eleverne er blevet bedre til at tænke, at de skal løfte opgaven sammen i stedet for at køre deres eget show. I mit univers er jeg slet ikke i tvivl om, at det her skal have sin plads i skolen,” siger hun.

”Det jeg godt kan lide ved Life Kinetik, er at jeg bliver bedre til andre ting. Før var jeg rigtig dårlig til at huske noget, men det er jeg blevet bedre til. Når læreren giver en besked i klassen, kan jeg bedre huske, hvad jeg skal. Jeg synes jeg kan mærke at jeg bliver bedre i skolen.”

Lasse, 2. klasse på

Korsager Skole.

”Man får brugt sin
krop, man får brugt sin hjerne, man får øget sin evne til at fokusere og så er det også hamrende sjovt.” Maria
Beth Mikkelsen, lærer
på Korsager Skole.

 

”Det er ret sjovt at lære at bruge kroppen og så er det godt for hjernen.”

Merab, 0. klasse på Korsager Skole.

 

”Det er ret godt til
at få styr på hjernen. Det kan godt være lidt svært i starten, men man skal bare prøve at lære det. Hvis man ikke lige kan, så må man prøve igen.”

Lasse 2.klasse, der træner Life Kinetik 10 minutter hver dag derhjemme.

 

Hvad er Life Kinetik?

Kort fortalt kobler Life Kinetik hjernens mange netværk sammen, understøtter de stærke netværk og styrker de svage, så hjernen bliver hurtigere og mere effektiv. Træningsmetoden blev oprindeligt udviklet for 8 år siden af en tysk fodboldtræner i samarbejde med en række hjerneforskere. De kunne konstatere, at bestemte koordinationsøvelser havde en stor effekt på fodboldspillernes præstation. Derefter er træningen blevet udviklet til skolebørn og bruges på mange tyske skoler. I de sidste 3 år har programmet spredt sig med stor fart og bruges nu i blandt andet Sverige, Japan, Østrig, Spanien, USA og England. Programmet er ens over hele verden og uddannelsen er den samme, hvad enten man tager den i USA eller Danmark.

 

Læs mere på www.lifekinetik.dk

 

Hvad kræver det?

• Små sækkebolde

Bløde bolde

Tørklæder

Tov

Små kegler

 

Mange skoler har købt en færdigpakket taske med alt udstyr, men det er ikke nødvendigt. De fleste skoler har det meste i forvejen.

Uddannelsen til træner tager tre hele dage, hvorefter man er klædt på til at lave undervisning på skolerne. Der skal hele tiden være en progression i øvelserne, men der er mulighed for at få sendt programmerne hver tredje måned, så lærerne ikke skal bruge tid på selv at lave dem.

 

Skolebørn nr.3 2015 INDHOLD