Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

SIDE 13/25

Guide:

Hjælp eleverne til

digital dannelse

7 gode råd til skoler:

1.

Sørg for, at skolen har en generel holdning til brug af digitale medier, både i timerne og undervisningen, og at denne er i sync med skolens værdigrundlag. Hvis ikke skolen formulerer en holdning, vil børnene bruge mobiler, iPads og computere så meget som muligt og til alt muligt – den digitale verden har ingen naturlige grænser.

 

2.

Hjælp børnene med at sætte grænser, når fordybelse og koncentration er målet i undervisningen. Med en mobil i lommen eller en computer på bordet er det umuligt ikke at blive forstyrret – det er jo bogstavelig talt hele verden, der banker på. At lære at sætte grænser og holde digitale pauser er også en del af dannelsen, for det forbereder børnene til det grænseløse arbejdsmarked, de skal ud i senere.

3.

Brug medierne. Inddrag hele verdens viden i undervisningen via søgninger på nettet, lad eleverne skrive en sms-novelle og bruge billeder fra deres Instagram-profil til at illustrere den, eller lad dem indtale deres tyske stil på en lydfil frem for at aflevere den skriftligt. Men husk samtidig, at der skal være en mening med brugen af medierne – nogle opgaver løses måske bedst offline. At være digitalt dannet er også at vide, hvornår et medie er godt at bruge og over for hvem.

4.

Udnyt, at eleverne er digitale indfødte og ofte mere frygtløse i at bruge nye medier end lærerene. Lad dem agere små it-ambassadører, der hjælper læreren eller deres kammerater med at sætte sig ind i et nyt matematikprogram for mellemtrinnet eller et nyt system til deling af dokumenter. Dette skal altid faciliteres af en voksen, så det kan blive sat ind i den rigtige pædagogiske og læringsmæssige ramme.

5.

Brug forældremøderne til at informere om, hvordan skolen bruger medier i undervisningen, og hvordan forældrene kan støtte. Brug dem samtidig til at tage en åben diskussion og skabe fælles fodslag om brugen af digitale medier – ikke kun i form af ‘hvor meget eller hvor lidt’, men også i forhold til indhold. Er det okay, at 2. klasse ser Youtube-videoer på smartboards i frikvarteret? Må 4. klasserne være på Facebook? Børnene kan ikke at lave reglerne selv, og de er nemmere at håndhæve, hvis alle skal følge dem.

6.

Lær børnene, at alt, hvad de gør på nettet, har konsekvenser – både for dem selv og andre – fordi sporene bliver liggende. Internettet glemmer aldrig! Et ‘sjovt’ billede fra en fest i 8. klasse eller en grim beskrivelse på en offentlige side kan spores af en kommende arbejdsgiver om 10 år – det kaldes black holes. Mange unge ved heller ikke, at det er ulovligt at true andre på nettet, og at de faktisk kan blive retsforfulgt for det. Det skal de lære på linje med, at det er kriminelt at stjæle eller køre for stærkt.

7.

LÆS OGSÅ Forældreguide: Hjælp dit barn til et godt digitalt liv

LÆS OGSÅ Kontaktforældre: Sådan kan I sætte digitale medier på dagsordenen