FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

Forrige - Næste

SIDE 14/21

Mindfulness i skolen: se video, der giver en introduktion til forskningsprojektet.

Fokus og fællesskab i klasseværelset

I Isabel Lohmanns klasser starter eleverne dagen med mindfulness. De ti minutter øvelserne varer er givet godt ud. For mindfulness øger koncentrationen i klassen og giver eleverne større overskud til at være gode kammerater for hinanden.

Klokken nærmer sig otte. Langsomt fyldes klasseværelset med elever. Nogle er stille, når de kommer ind ad døren, andre råber. Nogle er kommet på cykel i regnvejr, andre har ventet lidt for længe på bussen. Måske er de kommet for sent op. Måske har de skændtes med deres far på vej ud af døren. En hel klasse børn med hver deres morgen bag sig.

Forestillingen om, at de alle sammen, når klokken ringer, skal sætte sig ned og rette fokus det samme sted hen, er næsten utopisk. Derfor besluttede lærer og mindfulness-instruktør Isabel Lohmann sig for dagligt at bruge 10 minutter på at skabe ro. Ikke bare i klassen, men i hver af eleverne.

”Jeg havde brug for at samle både min og elevernes opmærksomhed om morgenen. Det handler om at komme til stede og mærke efter, hvordan man har det. Både for mig og for eleverne. For de børn, der har haft en dårlig morgen, er det vigtigt, at vi får taget hånd om det fra starten, så det ikke behøver at ødelægge hele deres dag,” siger Isabel Lohmann.¨

 

Drillerierne blev nedtonet

Skoledagen med Isabel Lohmann begynder derfor i en rundkreds med lukkede øjne. Med fødderne solidt plantet på gulvet bliver eleverne guidet igennem en mindfulness-øvelse, hvor de får ro på vejrtrækningen og sig selv. I begyndelsen var det svært for eleverne at koncentrere sig om øvelserne, og nogle af dem havde vanskeligt ved at mærke sig selv.

Derfor har hun arbejdet særligt med øvelser, hvor eleverne bliver gode til at mærke efter og ikke mindst acceptere, hvordan de har det. En del af øvelserne er mere fysiske, her handler det både om at mærke sig selv fysisk, men også om fx at give hinanden massage.

”I en af mine klasser var eleverne meget på vagt over for hinanden, og der var øvelserne med til at skabe en helt ny tillid mellem børnene. Pludselig turde de fortælle hinanden, hvordan de havde det, og drillerierne blev nedtonet. Jeg oplevede, at de begyndte at give hinanden krammere og i det hele taget viste meget mere omsorg for hinanden,” fortæller Isabel Lohmann.

 

Skaber empati blandt eleverne

Udover at være lærer er Isabel Lohmann også uddannet afspændingspædagog, så det kropslige element har altid spillet en rolle i hendes undervisning. Hun havde snuset lidt til mindfulness, inden hun i 2010 blev en del af et forskningsprojekt på Danmarks Pædagogiske Universitet. Projektet, der undersøgte effekten af mindfulness i undervisningssammenhæng, bekræfter Isabel Lohmanns egne oplevelser; nemlig at øvelserne skaber større koncentration og empati blandt eleverne.

Som en del af projektet har Isabel Lohmann lavet en studiegruppe i mindfulness på sin egen skole, ligesom hun har introduceret øvelserne til forældremøder. Ved siden af sit arbejde som lærer laver Isabel Lohmann også kurser på andre skoler. Senest har hun holdt foredrag for forældre til særligt sensitive børn. Fra sine egne klasser ved hun nemlig, at mindfulness kan være en kærkommen pause for de særligt sensitive børn.

”Særligt sensitive børn bliver let overstimuleret, og mindfulness kan hjælpe dem med at bearbejde nogle af de mange indtryk, de får i løbet af en dag. På den måde bliver øvelserne et pusterum for de elever, der ellers kan have svært ved at komme igennem en hel skoledag,” siger Isabel Lohmann.

Børnene i Isabel Lohmanns klasser har været begejstret for mindfulness-øvelserne. Det er sket enkelte gange, at de har sprunget øvelserne over, fordi de har haft for travlt med undervisningen, men Isabel Lohmann fortryder altid.

”Jeg kan mærke med det samme, at vi ikke har den samme kontakt. Vi mangler roen og det fælles fokus. Derfor vælger jeg som regel at afbryde undervisningen og gøre plads til en øvelse. Bagefter er eleverne tydeligt mere opmærksomme og undervisningsparate,” siger Isabel Lohmann.

 

Forskning

Mindfulness giver øget

koncentration og mindre mobning

 

Flere forskningsprojekter, herunder et dansk projekt gennemført at forskere på Danmarks Pædagogiske Universitet viser, at mindfulness-øvelser i skoleklasser giver gode resultater. Typisk viser det sig, at når åndedrætsøvelser, meditation og massage bliver en del af klassens hverdag, bliver eleverne roligere. De har også lettere ved at koncentrere sig og arbejde sammen med andre.

Arbejdet med mindfulness mindsker desuden mobning blandt eleverne, fordi de udvikler deres empatiske evner i fællesskab. Det gør det lettere for børnene at håndtere og løse konflikter og uoverensstemmelser.