Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

NR. 2/2017

SIDE 7/18

Skolesport
giver succes til idrætsusikre børn

Hedensted Skoles SFO har oprettet et særligt sportshold for indskolingselever, der af forskellige årsager har svært ved at være med i legen. Det har på bare et halvt år fået både selvværdet, bevægelsesglæden og fællesskabsfølelsen til at vokse.

SCROLL NED

Endelig er det mandag. Så skal jeg mødes med mit skolesportshold, og det gør mig altid glad resten af ugen,” siger en jublende Anton fra 2.B. på Hedensted skole. Det er helt nye toner, ikke bare for Anton, men også for hans 20 holdkammerater, der i september 2016 blev inviteret med på det nye skolesportshold.

   ”Før havde de her børn ikke oplevet særlig meget glæde ved at bevæge sig eller være en del af det fællesskab, som en sportsaktivitet kan give – enten på grund af motoriske vanskeligheder eller sociale adfærdsudfordringer, der gør det svært at interagere med andre børn, eller fordi de af andre årsager har en inaktiv fritid,” siger holdleder og skolepædagog Thomas Bang Larsen.

   Med udgangspunkt i Dansk Skoleidræts landsdækkende skolesports-koncept tog Thomas Bang Larsen initiativet til at oprette skolesportsholdet på Hedensted Skole. Skolesportsholdet kører på nuværende tidspunkt som forsøgsordning i skolens SFO, men ønsket er, at sportsholdet bliver permanent, og at idéen også bliver taget op i skolens understøttende undervisning, efter at projektet er blevet evalueret til sommer. Med bare én times skolesport om ugen oplever SFO’en nemlig, at der allerede er sket markante forandringer hos eleverne.

   ”Nu er de glade for at dyrke sport. De får en masse succesoplevelser og mærker den særlige hold-spirit, de ellers ikke har oplevet så meget før,” siger Thomas Bang Larsen.

   Det kan Anton nikke genkendende til.

   ”Vi er blevet rigtig gode venner. Jeg turde ikke snakke så meget med andre før, men på sportsholdet er det altid sjovt at lege og arbejde med de andre. Det kan jeg godt lide,” siger Anton.

   Holdkammeraten Magnus fra 2.A. oplever også en stor forandring, siden han er begyndt på skolesportsholdet.

   ”Før kunne jeg ikke særlig godt lide at lave sport, fordi jeg er ikke så vant til at gøre det. Jeg sad mest indenfor foran computeren eller fjernsynet. Nu har jeg lært, at det er rigtig sjovt at være ude og bevæge mig sammen med alle de andre,” siger Magnus, der endda oplever så meget glæde ved at bevæge sig, at han drømmer om at gå til springgymnastik.

”Pludselig kan de, og
det er en kæmpe succesoplevelse for dem.”

 

Thomas Bang Larsen, skolepædagog på Hedensted Skole

Alternative sportsgrene og seje rollemodeller

Kampsport, dans og Pokémon Go er nogle af de såkaldte temamoduler, som skolesportsholdet er bygget op omkring.

   ”Vi vil gerne give børnene kendskab til andre sportsdiscipliner end for eksempel de traditionelle boldspil, som børnene tit forbinder med noget negativt fra idrætsundervisningen eller frikvartererne. Vi vil sprede viften ud og vise, at der er mange måder at dyrke sport på,” siger Thomas Bang Larsen.

   I hvert modul har eleverne besøg af erfarne sportsudøvere som for eksempel en danser fra en af de ældre klasser, en professionel bokser og en politimand. Samarbejdet med det lokale foreningsliv er netop et af elementerne i Projekt Skolesport, og besøgene har en meget positiv effekt på børnenes bevægelsesglæde.

   ”Det betyder vildt meget, at børnene har nogen at spejle sig i og se op til. Nogen, der kan vise dem vejen. Det, synes de, er sejt, og så får de også lyst,” siger Thomas Bang Larsen.

”Før kunne jeg ikke særlig godt lide at lave sport, fordi jeg er ikke så vant til at gøre det.”

 

Magnus, 2.A. på Hedensted Skole

Ekstra støtte giver succes

Skolesportsholdet er kendetegnet ved at give det enkelte barn og den enkelte øvelse mere opmærksomhed, end man har mulighed for at give dem i andre sportslige sammenhænge, for eksempel i idrætstimerne eller på et forenings-sportshold.

   ”Vi går i dybden med øvelserne. Tager det skridt for skridt, og hvis der er et barn, det ikke fungerer for, så prøver vi bare igen og igen. Pludselig kan de, og det er en kæmpe succesoplevelse for dem. De finder ud af, at de kan meget mere, end de tror, og så får de mod på mere,” siger Thomas Bang Larsen.

   Det gælder ikke bare de motoriske, men i lige så høj grad de sociale færdigheder.

   ”Et sportshold er ét stort sæt af sociale spilleregler. Hvordan taler man til hinanden og behandler hinanden? Det er alt sammen spilleregler, som ligger ubevidst i legen, men som ikke er en selvfølge for alle børn på skolesportsholdet. Det er for eksempel ikke særlig fedt at slå eller råbe af sin medspiller, når man bliver sur, og hvis man gør det, kan man godt blive temmelig upopulær hos de andre. Når sådan nogle ting sker, stopper vi op og snakker om, hvad der skete, hvordan de forskellige parter oplevede det, og så prøver vi lige igen,” siger Thomas Bang Larsen.

SCROLL NED

”På sportsholdet er det altid sjovt at lege og arbejde med de andre.”

 

Anton, 2.B. på Hedensted Skole

   Det har blandt andet hjulpet Anton til at forstå og arbejde med nogle af de adfærdsmønstre, som gør det svært for ham at omgås andre børn.

   ”Jeg kan nogle gange blive rigtig sur. For eksempel hvis jeg får et nej til at være med i en leg. Så bliver jeg vred og kommer til at sige nogle dumme ting, og så vil de jo slet ikke have mig med i legen. Så synes de bare, at jeg er endnu mere træls at være sammen med. Men nu kan jeg jo godt se, at hvis jeg ikke bliver så vred, men i stedet for siger, at det gør mig ked af det, så vil de gerne lege med mig alligevel,” siger Anton.

 

Projekt Skolesport

 

Skolesport er et bevægelseskoncept, lanceret af Dansk Skoleidræt, der særligt tilgodeser de idrætsusikre børn og let kan indgå i den understøttende undervisning, i bevægelsesbånd eller i SFO’en. Med projektet ønsker Dansk Skoleidræt at inspirere skoler til at skabe de optimale rammer og udfoldelsesmuligheder for idrætsusikre elever, så de får mere glæde ved og mod på at bevæge sig. Det tilbyder inspiration til idrætslege, motorisk træning og bevægelse tilpasset idrætsusikre elever i 0.-6.klasse. Dansk Skoleidræt faciliterer også rammerne for et skolesportsnetværk, hvor de skoler, der er med i projektet, kan udveksle viden, erfaringer og idéer. På nuværende tidspunkt er mere end 110 skoler, fordelt på 38 kommuner med i projekt skolesport.

 

Læs mere på Skolesport.com

LÆS MERE:

Skolebørn nr. 2 2017 INDHOLD