FORSIDE

ARKIV

”Lad os vise tillid

  til hinanden”

METTE WITH HAGENSEN, LANDSFORMAND

Mail: mwh@skole-foraeldre.dk

AAlle taler om folkeskolen, endda vores Dronning taler om folkeskolen. Men det bliver ikke kun ved snak, der bliver også gjort meget i folkeskolen. Reformen har medført mange forandringer i skolen, nogle forandringer er sket næsten uden, det er blevet bemærket, mens andre forandringer fylder rigtig meget i debatten om skolen. Der er ingen tvivl om, at det har været rigtig svært mange steder at få organiseret lektiecafe og understøttende undervisning med en kvalitet, som så bidrager til, at flere børn lærer mere. Det er absolut heller ikke i orden, at de vikarer, som skolerne bruger, ikke er kvalificerede til at undervise, så vikartimer bliver til tidsfordriv. Løsningerne på skolens udfordringer findes ikke ved beskylde andre for, at tingene ikke fungerer, løsningerne findes ved at lede problemerne derhen, hvor løsningerne kan findes med en klar forventning om, at de ansvarlige selvfølgelig påtager sig ansvaret og skaber løsninger, som betyder, at eleverne får en skole af høj kvalitet.

 

I snakken om skolen bør vi holde fokus på, hvordan vi skaber kvalitet i skolen, så vi har en skole, hvor alle børn trives og lærer noget, så de hver dag oplever at have rykket sig både fagligt og som mennesker, så de bliver forberedt til videre uddannelse og har lyst til at lære mere og udvikler sig til aktive medborgere i et demokratisk samfund.

 

At skabe kvalitet i undervisningen, så undervisningen flytter alle elever, fra de elever, der søger store udfordringer, til de elever, der har brug for støtte til det meste, og alle eleverne midt i mellem. Fra forskningen ved vi, at kvalitet i undervisningen kommer med et positivt læringsmiljø, hvor fejl hilses velkommen. Den samme forskning viser også, at tydelige læringsmål og konstruktiv feedback er rigtig vigtige for elevernes udbytte.

 

Det er en stor og krævende opgave at udvikle og forandre skolen. Positive forandringer kommer kun, hvis vi viser tillid til hinanden og stoler på, at alle selvfølgelig gør sit bedste, der hvor de er, for at skabe en god skole for børnene. Lad os følge Dronningens ord og vise tillid til hinanden og tale hinanden op i debatten om folkeskolen, det har folkeskolen og vores børn fortjent.

 

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

Forrige - Næste

SIDE 4/17