Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

NR. 3/2018

SIDE 3/19

Leder

Klædt på til fremtiden

Hver gang vi oplever et problem i samfundet, er der straks en politiker eller en ekspert, der taler for, at folkeskolen skal undervise vores børn i netop det emne eller have det tema med i undervisningen. Tænk blot på de sidste års mange bud på, hvordan skolen skal undervise vores børn i kodning, programmering, teknologiforståelse, eller hvad det lige har været ugens buzzword om IT og digitalisering.

 

Skolen skal ruste vores børn til uddannelse og liv i et samfund med demokrati, så der er meget brede rammer for, hvad skolen skal undervise vores børn i. Det helt store spørgsmål er dog, hvad det er vores børn skal kunne i den fremtid, som er meget anderledes end vores nutid, og som vi slet ikke kan forestille os.

 

 

At klæde vores børn på til fremtiden, er lidt som at skulle pakke en kuffert til en rejse, hvor vi hverken kender destinationen eller indholdet i opholdet. Af frygt for at komme til at mangle noget på rejsen, så kommer vi til at pakke alt for meget og kommer til at slæbe rundt på en alt for tung kuffert. Eller også pakker vi for lidt i forventning om, at det vi mangler, kan købes på rejsen.

 

 

De gamle ord, om at det er svært at spå, især om fremtiden, er vigtige at huske, når der kommer skråsikre udtalelser om, hvad vores børn skal lære for at være klar til den fremtid, som vi endnu ikke kender. Det gælder både den nære fremtid, og når vores børn selv bliver usikre forældre i tvivl om, hvad deres børn bør vide og kunne i fremtiden.

 

Det er helt umuligt at vide, hvilke udfordringer og opgaver vores børn vil blive mødt af i fremtiden, så det bedste vi kan gøre er at udstyre dem med en uddannelsesmæssig schweizerkniv, så de har værktøjerne til at møde fremtiden.

 

SCROLL NED

METTE WITH HAGENSEN, LANDSFORMAND

Mail: mwh@skole-foraeldre.dk

 

Vil du have Skolebørn i din indbakke? Klik her
Vil du have Skolebørn i din indbakke? Klik her