Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

NR. 3/2016

SIDE 12/20

Elever lærer andre elever og lærere om it

På Sønderskov-Skolen i Sønderborg anerkender de voksne børnenes særlige digitale kompetencer. Derfor er en gruppe it-kyndige elever blevet samlet i en mediepatrulje, som rykker ud, når lærere og elever har brug for it-hjælp. Det er samtidig hjælp til deres egen læring.

Når lærere eller elever på Sønderskov-Skolen i Sønderborg har brug for at få forklaret, hvordan en ny matematik-app fungerer, eller står og mangler en kyndig hjerne til at løse et it-teknisk problem, så sender de ikke altid bud efter en voksen supporter. De har nemlig mulighed for at tilkalde Mediepatruljen, som består af cirka ti elever på forskellige klassetrin med it-teknisk snilde og lyst til at formidle.

   ”Unge mennesker har hele den digitale verden inde under huden, så det er oplagt at sætte dem til at undervise i det,” siger it-lærer Jørgen Mønsted, der var med til at igangsætte Mediepatruljen for fire år siden.

   Selv om flere lærere på skolen er velbevandrede i it, kan børnene noget særligt:

   ”De er meget mere modige end os gamle. De er ikke så bange for, at noget skal gå i stykker, eller at gøre noget forkert. Det gør dem bedre til at eksperimentere, og det er jo den måde, man bedst lærer nyt på. Det smitter både af på de yngre elever og på os gamle,” siger Jørgen Mønsted.

   Selv inden for de områder, hvor it-lærernes faglighed er større, har Mediepatruljen noget specielt at bidrage med, mener han:

   ”De taler det samme sprog, og eleverne kan meget bedre identificere sig med jævnaldrende end med os voksne.”

 

Digital læring for alle

Mediepatruljen mødes én gang om ugen sammen med skolens to it-ansvarlige lærere, for at opgradere deres digitale kunnen, træne deres formidlingsevner og lægge planer for kommende hjælpeaktioner. Eleverne i Mediepatruljen udvikler deres kompetencer gennem den ugentlige træning, men i mindst lige så høj grad gennem formidlingen af deres viden.

   ”Når jeg for eksempel skal fortælle de små om, hvordan man bruger Mindcraft, eller når jeg skal fremlægge en app for lærerne, så lærer jeg selv vildt meget af det. Så er det endnu vigtigere, at man forstår det,” siger Ida fra 5. klasse, som har været i Mediepatruljen i flere år.

   De yngre elever, som Mediepatruljen underviser, er lige så begejstrede;

   ”Jeg synes, det er nemmere at forstå, når det er andre elever, der snakker i stedet for lærerne. De siger det på en anden måde. Det er nyt og meget sjovere og mere spændende,” siger Mathilde fra 1. klasse.

   Også lærerstaben nyder godt af Mediepatruljen:

   ”Vi kan få sat nogle nye ord på ting, som gør os klogere, og så bliver vi bare smittet af elevernes store engagement,” siger Jørgen Mønsted.

Hvad er en mediepatrulje?

Mediepatruljen blev i 2012 igangsat som et toårigt forskningsprojekt, hvor blandt andet Sønderskov-Skolen deltog som demonstrationsskole. Projektet er et led i regeringens og Kommunernes Landsforenings satsning på øget anvendelse af it i folkeskolen.

 

Læs mere på www.mediepatruljen.dk
og få inspiration til at oprette en Mediepatrulje.

LÆS MERE:

LÆS OGSÅ: