Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

NR. 4/2018

SIDE 11/18

Forældre i undersøgelse:

Sådan er rollerne i forældregruppen

Kagebagere og idémagere. De frembrusende og de fraværende.

I Skolebørns forældreundersøgelse har 479 forældre fortalt, hvilke forældretyper og -roller de møder i deres forældregruppe.

Disse beskrivelser af forældretyper og -roller går igen:

De frembrusende, de fraværende, de aktive, de passive, de positive, de negative, overskudsforældrene, kagebagerne, tilskuerne, internetkrigerne, støtterne, hør-mig-typerne, Tordenskjolds soldater, brokkehovederne, idémagerne, de kritiske, de afslappede forældre, der har prøvet det hele før og dem, hvis børn er lidt mere fantastiske end de andre forældre.

"Der er helt klart forskellige forældreroller i klassen, og de dækker over alt fra dem, der er meget aktive og gerne vil bidrage til det sociale miljø i klassen, til dem, der forholder sig mere passivt og ikke deltager så ofte i sociale arrangementer. Vi har en håndfuld typiske kagebagere og nogen, der aldrig siger noget til forældremøder, men alligevel har en holdning, hvis man taler med dem på tomandshånd. Og så tror jeg også, at en lille håndfuld gerne så, at skole bare var skole og ikke alt det andet, der følger med,” skriver en forælder i undersøgelsen.”

- Mor til barn i 4. klasse.

 

Forældre deltager hvor de kan

Fælles for mange af besvarelserne er, at der er nogle forældre, der engagerer sig mere end andre. Fælles er det også, at det ikke nødvendigvis er et problem. For forældrene involverer sig, så godt som de kan, og det er der forståelse for i mange af forældregrupperne.

 

“Jeg oplever det, at også forældre er forskellige, som ganske positivt. Forældre deltager i det omfang, de kan, med det, som de nu engang er gode til. Jeg bager sjældent kage af den grund, at jeg bager elendigt. Til gengæld vil jeg gerne rydde op efter sociale arrangementer.”

“Det er vel ikke anderledes end alle andre sociale grupper. Nogle er bedre end andre til at tage initiativ, bage kage, bekymre sig, arbejde igennem, få gode idéer osv.”

- Mor til børn i 3., 7. og 8. klasse

 

 

“Nogen engagerer sig mere end andre, men det er helt naturligt. Jeg er glad for alt det engagement, jeg oplever hos andre, når jeg ikke selv har så meget overskud.”

- Forælder til barn i folkeskolen

 

“Alle deltager med det, de kan, og det, de har lyst til. Der er et tilpas antal arrangementer i vores børns klasse, så det ikke bliver for meget. Det, tænker jeg, er god grobund for, at alle har lyst til at deltage aktivt.”

- Mor til barn i 3. klasse

 

 

Opdelt efter social status

I de fleste besvarelser giver forældrene udtryk for, at der er forskellige roller blandt forældrene. ‘Tilskuerne’ og ‘de fraværende’ går igen, og i nogle grupper er forældrene opdelt efter social status. Det kan være problematisk.

 

“Dem med høj status er dem, man lægger sig ned for. Deres mening tæller mest. middelklassens ‘pleasere’ er dem, der bager kage og holder mund. De stærke sociale udsatte og dem med høj status roser eller brokker sig på hver sin måde. Svage sociale udsatte siger ikke noget eller bliver væk.”

- Mor til barn i 7. klasse

 

 

“Det må ikke misforstås, men det er ofte de ressourcesvage forældre, der ikke deltager eller bakker op.”

- Far til barn i 4. klasse

 

“Det er inddelt efter social status. De, der kæmper med sociale forhold, holder sig i baggrunden og deltager ofte ikke. Nogle på grund af manglende mulighed for pasning af børn. De, der er toneangivende, er dem med høj social levestandard. Og så er der midtergruppen. Det er ofte dem, der tager slæbet med at få ting arrangeret og gennemført.”

- Mor til børn i 2. og 6. klasse

 

“Det er egentlig ikke så kompliceret. Vi kommer fra forskellige sociale lag og forskellig baggrund, opvækst og uddannelse. Så selvfølgelig er vi forskellige. Nogle er frembrusende - nogle er lidt mere stille. Det er som regel altid en blanding.”

- Mor til børn i 6. og 9. klasse

 

Vil du have Skolebørn i din indbakke? Klik her
Vil du have Skolebørn i din indbakke? Klik her