Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

NR. 4/2017

SIDE 14/21

Forstå hvad dit barn fortæller om YouTube

Hvad betyder collab, shout out og diss track? Og kan man tjene penge på at være YouTuber? Få svarene her og imponér dit barn med din viden om YouTube over middagsbordet.

SCROLL NED

SCROLL NED

SCROLL NED

SCROLL NED

SCROLL NED

Ordbog til YouTube:

 

Influencers: Reklamesprog for populære YouTubere/profiler på de sociale medier, der selv producerer indhold, som virksomheder i stigende grad betaler for at få til at omtale eller anbefale deres produkt.

 

Følgere: Dem der ser en bestemt YouTubers videoer. Under en YouTube-video kan man vælge at følge vedkommende. Så får man besked, hver gang YouTuberen har lagt en ny video op. De populære YouTubere har flere end 200.000 følgere.

 

Likes, dis-likes og kommentarer: Under en YouTube-video kan man enten like (give en tommelfinger op) eller dis-like (give en tommelfinger ned) til videoen alt efter, hvad man synes om den. Man kan desuden skrive en kommentar, hvilket bruges i stor stil. YouTuberne opfordrer ofte følgerne til at give deres videoer et like eller skrive noget i kommentarfeltet. Ud over interaktionen mellem YouTuberne og følgerne, giver det videoerne en bedre placering på YouTube, så flere bliver tilbudt at se dem.

 

First like: Person, der en den første til at synes godt om en video, som er lagt på YouTube.

 

Vlogs: Forkortelse af video log. Det er en slags dagbog i video-form, hvor man giver sine følgere indblik i, hvad man laver og føler.

 

Taste test: En video, hvor YouTuberen smager på forskellige ting, mens kameraet kører – ofte sammen med en ven. Det kan for eksempel være slik fra andre lande, kreative smoothies eller lign.

 

Challenges: Videoer hvor YouTuberen giver sig selv udfordringer eller bliver udfordret af andre – fx af følgere der har skrevet i videoens kommentarfelt. Det kan være alt fra at udføre svære fodboldtricks, spise noget ulækkert eller gøre noget ”flovt” foran andre.

 

Gaming: Videoer hvor man følger en YouTuber, der spiller et computerspil, mens han/hun kommenterer sit spil. Det kan være YouTubere der er specielt gode til et spil, så man kan få tips og tricks. Det kan også være YouTubere der afprøver helt nye spil.

 

Pranks: En practical joke eller en form for ”skjult kamera”, hvor YouTuberen for eksempel forskrækker eller overrasker en ven eller et familiemedlem. Det kan være ved at fylde lillesøsterens værelse med papkasser eller lave uhyggelige lyde om natten i forældrenes soveværelse.

 

Serier og episoder/afsnit: En YouTuber kan lave en serie – en række videoer med det samme tema, som hænger sammen. YouTuberen Marie Vagn-Hansen vandt for eksempel ”årets serie” til Guldtuben for en række videoer, hvor man gennem 18 afsnit følger, hvordan hun begynder at træne og leve sundere med hjælp fra en personlig træner.

 

Collab: Når YouTubere samarbejder om at lave en video. De kan for eksempel besøge hinanden og være ”gæster” i hinandens videoer. Det giver flere følgere og visninger til den enkelte YouTuber, fordi de på den måde kan dele følgere.

 

Shout out: YouTuberen kan I sine videoer opfordre følgerne til at skrive noget i videoens kommentarfelt. I næste video nævnet YouTuberen så en af dem, der har kommenteret. Mange kommentarer giver en video en bedre placering på YouTube, så flere ser den.

 

At disse: At fornærme, nedgøre eller ”jorde” nogen. Det er sandsynligvis en slang-forkortelse af det engelske to disrespect.

 

Diss track: En sang, der primært er lavet for ”at disse” eller nedgøre nogen. Det er et begreb, som er opstået i hip hop genren, men er også blevet kendt på YouTube. For eksempel har Johnni Gade og Fie Laursen lavet diss tracks om hinanden. Johnni Gade vandt for øvrigt i kategorien ”årets video” til Guldtuben for sin ”Fie Laursen diss track”.

 

Roast: Direkte oversat “grilning”. En tale til en person, hvor man gør nar ad vedkommende på en sjov måde. Den kan indeholde både grove fornærmelser, men også være en slags hyldest og er som regel kærligt ment. Anders Mattesen (alias Anden) optrådte til Guldtuben 2017 som karakteren Jannik Rundholdt, der roastede de fremmødte YouTube-stjerner. Han fik efterfølgende kritik for at være for grov det unge publikum taget i betragtning.

 

At shame: At udskamme eller kaste skam på nogen, hvis man synes de har gjort noget forkert eller står for noget forkert. For eksempel er Fie Laursen blevet shamet, fordi hun i sine videoer fortæller positivt om sugardates og får gaver fra mandlige beundrere.

 

Guldtuben: Årlig prisuddeling til YouTubere arrangeret af deres firma Splay, hvor alle kan være med til at nominere og stemme på stjernerne. Det er blevet holdt siden 2015. I 2017 blev det afholdt i Royal Arena i København, hvor 17 priser blev uddelt foran omkring ni tusinde mennesker – heraf langt størstedelen børn og unge. Der var også optræden af nogle af tidens store musiknavne som Mads Langer, TopGunn og Scarlett Pleasure. Showet blev vist live på Splays egen YouTube kanal med 140.000 danske seere og på TV” Zulu med 70.000 seere (som ifølge TV2 Zulu er 20-25 procent mere end seertallene på en normal lørdag aften). På YouTube er der uploadet mere end 1.000 videoer om Guldtuben 2017, som har genereret over 14 millioner visninger på tre måneder.

 

Hvordan tjener en YouTuber penge – og hvor mange?

YouTuberne tjener penge på de reklamer, der bliver lagt rundt om deres videoer, sponsorerede indlæg og anmeldelser af produkter. Det kan fx være en YouTuber, der laver en video fra Legoland, afprøver legetøj, spiser slik, anmelder skønhedsprodukter eller fortæller om sine tre yndlingsspil i en boghandel. Splay, der står bag mange af de store danske YouTubere, tilbyder desuden annoncører, at de kan få deres eget show med kendte YouTube-værter, som vil lave en serie af videoer bygget op om det pågældende brand.

    Svenske Marabou hyrede Splay til at udfordre traditionen med at lave honningkage-huse op til jul. De fik en række af de store YouTubere til at lave Marabou-julehuse og lægge videoer og billeder af det på de sociale medier. Disse fik over 2 millioner visninger og Marabous salg i december måned steg med 20 %.

  • Danske Benjamin Vestergaard har omkring 1,3 millioner følgere på verdensplan, der ser hans videoer, hvor han kaster sin Minecraft-figur Mr. Crainer ud i udfordringer i spillet. Han har udtalt, at han tjener ”300-et-eller-andet-tusinde” på YouTube om måneden.
  • De fleste danske YouTubere er ikke så åbenmundede om, hvad de tjener på deres videoer. Julia Sofia og Fie Laursen har dog for nogle år tilbage fortalt danske medier, at de tjener omkring 30-35.000 om måneden. 20-årige Alexander Husum, som blevet kåret til Årets YouTuber i 2017, har for nylig købt sit eget hus, så det går nok også meget godt for hans forretning.
  • Flere af de unge YouTubere – for eksempel Rasmus Brohave, Julia Sofia og Astrid Olsen er droppet ud af deres ungdomsuddannelse for at forfølge deres karriere på YouTube på fuld tid.

 

Vidste du at….

  • 400 timers indhold uploades hvert eneste minut på YouTube
  • Den YouTuber der ifølge Forbes Magazine tjente flest penge i 2015/16 er svenske Felix med YouTube-navnet PewDiePie. Han tjente 104 millioner kroner det år og har 49,5 millioner følgere.
  • Marketing gennem YouTuberne giver virksomhederne 11 gange så stor fortjeneste pr investeret krone som traditionelle reklamer (ifølge Splay).
  • 71 % af de 18-35-årige tager en købsbeslutning ud fra anbefaling af andre influenter.

 

Hvem er Splay?

  • Splay blev grundlagt for med egne ord ”at hjælpe influenter og annoncører med at lykkes på de sociale medier”. Andre kalder dem for et reklamefirma, der laver reklamefilm rettet mod børn og unge.
  • De startede i 2013 i en lille kælder og blev det første YouTube netværk i Norden. I dag er der 80 ansatte, kontorer i fire lande og ”operationer” i yderligere 15 lande.
  • Splays medarbejdere i Danmark tæller en række af de mest berømte YouTubere såsom Albert Dyrlund, Morten Münster, Julia Sofia, Kristine Sloth, Rasmus Brohave og Armin Merusic.
  • Splay reklamerer selv med, at deres netværk af ”influenter” har en rækkevidde på 400 millioner følgere på tværs af Instagram, YouTube og Snapchat.
  • Splays kunder tæller blandt andet Burger King, Faxe Kondi, Unicef og Kræftens Bekæmpelse.
  • Det er Splay, der siden 2015 har afholdt YouTube-prisuddelingen Guldtuben.
  • Splay Danmark er blevet kritiseret for at overtræde markedsføringsloven ved at lave skjult reklame rettet mod børn og unge. Det gjaldt specielt en reklame for EF Sprogrejser, som YouTuberen Julia Sofia lavede uden at nævne i videoen, at hun var blevet betalt for det. Forbrugerombudsmanden har efterfølgende indskærpet reglerne.

 

Det siger loven om reklamer:

”Ifølge markedsføringsloven skal en reklame være tydeligt markeret (…) Det skal stå lysende klart, hvornår et indslag står for en videobloggers egen regning, og hvornår det er en reklame, som et firma har betalt bloggeren for at deltage i.”

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen

LÆS OGSÅ:

Skolebørn nr. 4 2017 INDHOLD