Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

NR. 4/2017

SIDE 2/21

Leder

Tænd de unges læringslyst

Utallige undersøgelser fortæller os, at teenagere er dovne, umotiverede, ugidelige og langt uden for pædagogisk rækkevidde. Ofte har teenagere endda et mentalt skilt om halsen med ”under ombygning”, så vi kan lige så godt affinde os med, at de blot sidder i udskolingen og venter på at skolen er forbi, så de kan komme væk fra skolen og ud i livet.

 

Mange forældre med teenagebørn kan sikkert genkende ovenstående billede af nutidens teenagere - et billede som ikke adskiller sig fra tidligere generationer. Men billedet viser ikke hele sandheden. De samme ugidelige teenagere kan forvandle sig til topmotiverede, arbejdsomme og videbegærlige unge, når de finder motivationen i sig selv, i fællesskabet eller i undervisningen.

 

Den store udfordring er blot at finde netop det i den unge, i fællesskabet og i undervisningen, som tænder læringslysten og motivationen for at yde en indsats. Denne øvelse er ikke nem, når de unge hele tiden bombarderes med hurtige indspark om andre unges fantastiske præstationer på sociale medier, i spil og i serier. Det kan være rigtig svært at være ung og helt almindelig, når alle de andre er fantastiske og gør fantastiske ting.

 

Skolen skal give mening for eleverne i udskolingen, og den mening kan være svær at finde, når skolen i elevernes øjne blot er gentagelser af, hvad de har gjort siden de begyndte i skolen. Når de unge så samtidig er ved at udvikle sig fra børn til voksne og finde meningen i deres eget liv, gør kun opgaven for skole og forældre endnu mere vanskelig. Hvordan forklarer man en 14-årig, at det føles meningsfuldt at gå på arbejde og lave nogenlunde det samme hver dag?

 

Inddragelse af eleverne er afgørende for, at de finder mening og formål med skolen. Vi skal huske på at tale med eleverne og vores børn om skolen. Ikke blot om præstationerne, men om fællesskabet og de små ting, der bliver store og væsentlige i vores liv, for det er dér vi finder motivationen og lysten til at være en del af fællesskabet i skolen.

Skolebørn nr. 4 2017 INDHOLD