Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

NR. 4/2016

SIDE 6/19

Børnene selv:

”Venner er det vigtigste”

Hvad mener børnene egentlig selv om det der trivsel, som optager de voksne? Skolebørn har spurgt fem elever, hvornår de har det godt i skolen.

Esther Margrethe Brænder, 9 år, 3.A. på Mølleskolen

”Det er godt at gå i skole, når man ikke bliver uvenner med nogen. Man skal være venner i klassen. Hvis man ikke har det så rart i sin klasse, kan det godt ødelægge skoledagen, fordi man sidder og er ked af det. Også hvis man for eksempel har været uenig med sin mor eller far, inden man gik i skole.”

 

 

”Man skal være venner”

SCROLL NED

”Afveksling giver ny energi”

Jacob Gasseholm Bæk, 14 år, 8.E. på Mølleskolen

”For mig er trivsel helt klart, at jeg har noget at komme ned til i skolen, at jeg har nogle venner. Jeg synes, det er nogle gode timer, vi har. Vi har nogle lærere, der, selv om det måske er et tungt emne, kan formidle det på en god måde. Hvis en time ikke er gået så godt, gælder det om at komme ud i frikvarteret og være sammen med nogle af sine venner, så man er lidt mere klar til næste time. Man skal snakke med en masse forskellige, så det ikke kun er ens sidemand, man har været sammen med hele dagen.”

 

 

Liv Isabell Lomholt Knudsen, 10 år, 4.B. på Mølleskolen ”Jeg har det godt i skolen, når der er ro i klassen, og jeg har nogle gode frikvarterer og nogen at lege med. Det er vigtigt, at der er ro i timerne, fordi ellers kan jeg ikke koncentrere mig, og jeg gider ikke sidde og tysse på folk, for så siger de andre bare, at man spiller politi eller voksen.”

 

”Der skal være ro i timerne”

SCROLL NED

”Gode lærere er vigtigt”

Gustav Flø Hedegaard, 12 år, 6.A. på Mølleskolen

”Trivsel har meget med venner at gøre, og gode lærere. Hvis man har en kedelig eller ikke særlig sød lærer i et fag, virker det ind på humøret og smitter af på resten af dagen. Heldigvis har jeg rigtig gode lærere. Man skal også føle sig tryg. Tryghed er, at der er folk at snakke med, lave noget med, og som man kan tage hjem med efter skole.”

 

 

”En rolig morgen betyder meget”

Zenia Thomsen, 13 år, 7.E. på Mølleskolen Det starter allerede, hvis man har en god morgen derhjemme, så man kan nå tingene lige så stille i stedet for at stresse. Og så skal der være gode venner henne i skolen, så man ikke kommer til at sidde alene i et hjørne og kede sig. Lærerne skal også gøre det spændende at lære noget. Men man skal også selv være positiv og ikke bare hele tiden være i nej-humør.”

Trivsel er respekt og accept fra omverdenen

Jens Vase Poulsen, Formand for Danske Skoleelever Der er mange facetter i trivslen, men helt overordnet handler det om at blive respekteret af sine medelever og sine lærere – altså accept fra omverdenen.

   Langt hen ad vejen har de fleste skoler det, der skal til, for at eleverne trives, men vi har desværre statistik, der viser, at 36 procent af skolerne ikke har en antimobbestrategi. Det bør alle skoler have. Samtidig er der brug for et eksternt klageorgan, som sikrer, at man tager den lokale dialog og at alle har mulighed for at blive hørt.

 

Danske Skoleelever

SCROLL NED

LÆS MERE:

LÆS OGSÅ: