FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

Forrige - Næste

SIDE 7/18

Uddannelsesvalg

Fingrene i bolledejen: Den understøttende undervisning kan bruges til at lade eleverne prøve kræfter med forskellige erhverv.

Understøttende undervisning:

Temauge
giver indblik i jobmuligheder

I Humleby er det eleverne, der veksler kroner til humledadler i banken, forbinder ben i skadestuen og tager billeder og skriver artikler til Humlenews. I en uge er Humlebæk Skole forvandlet til en hel by, hvor eleverne får en forsmag på fremtiden.

Iskadestuens reception sidder Alberte fra 4. klasse og udfylder et skema med stor omhu. En dreng har fået en hudafskrabning og hans navn, skade og kontaktlærer skal noteres. Indenfor står et par små sygeplejersker klar med plaster. I løbet af ugen har eleverne på skadestue-holdet lært at give hjertemassage, rense sår og lægge forbindinger. De har også haft besøg af to Falck-reddere og et par forældre, der arbejder som læger og sygeplejersker, som har fortalt om deres job.

”Jeg ved ikke, hvad jeg selv vil være endnu, men nu ved jeg lidt om, hvordan det er at være læge og sygeplejerske,” fortæller Alberte, som synes det har været en spændende uge.

 

Forståelse for samfundet

Torsdag eftermiddag er forældrene inviteret på besøg i Humleby, hvor de kan købe mad fra flere restauranter, shoppe hjemmelavede cremer og kunstværker og blive underholdt af byens gøglere. Derfor er der travlt i banken, hvor Sivalalaxmy fra 8. klasse er i gang med at veksle penge til kurs 100.

”Jeg kan godt lide matematik og synes det er spændende med regnskab, så jeg overvejer selv at arbejde i en bank. Ugen har givet mig en forståelse for, hvor vigtig en bank er for et samfund og lidt om, hvordan det er at arbejde i en bank. Vi har diskuteret, hvad der er godt for banken og vekslet rigtig mange penge. Man skal have et stort overblik og en god tålmodighed,” fortæller hun.

 

Samtaler i hjemmet

Temaugen på skolen har haft den sideeffekt, at der er blevet snakket en hel del job og uddannelse derhjemme, fortæller Sebastian Bregning, der er far til et barn i 0. klasse og en storebror i 5.

   ”Vi har talt om, hvorfor mor og far går på arbejde og hvilken sammenhæng, der er mellem penge, arbejde og muligheden for at købe ting. Det har også givet anledning til spørgsmål om, hvad en ingeniør laver, og hvordan arkitekter og tømrere har hver deres rolle, når et hus skal bygges.”