”Hvad har I lavet i skolen i dag?”

  ”Øh, alt muligt.”

TEMA / Lektier

Hvordan undgår man, at barnet opfatter de daglige spørgsmål som et forhør og bare svarer ”ja”, ”nej” eller ”godt”? Start med dig selv, råder Adam Valeur Hansen.

”Barnet orker ikke at forklare om alle de ting, som hun har lavet i løbet af dagen, eller kan måske ikke vælge noget ud. I stedet for hver eftermiddag at spørge, hvad hun har lavet, kan du starte med at fortælle, hvad du selv har oplevet af spændende ting, eller hvad der interesserer dig. Når barnet oplever, at du vil dele noget med hende, vil hun formentlig automatisk fortælle om noget af det, som hun selv har oplevet og lært.

”Teenagere, der taler om samfundsforhold med deres forældre, rykker sig så meget fagligt, at de får et halvt års ekstra skolegang forærende.”

”Jeg tror ikke på, at man lærer særlig meget af den gammeldags form for lektier, hvor man bare skal sidde og repetere endelser,” siger børne- og undervisningsminister, Christine Antorini. Hør hvordan hun så mener, at vi forældre skal gribe det an.