FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

Forrige - Næste

SIDE 11/17

Marie Bach Hansen,  skuespiller, kendt

som Signe ”Sunshine” i DR’s Arvingerne

På en skala fra 1-10: I hvor høj grad blev du så dygtig, som du kunne blive i folkeskolen?

Nok 5. Jeg syntes, det var sjovt at lære nyt, men skolen var for det meste noget, der skulle overstås, så man kunne komme ud at lege eller lave fritidsaktiviteter. Jeg lærte at læse, inden jeg kom i skole, så jeg sad med ekstra Læs og Forstå i hjørnet i de første klasser. Men jeg fik ikke udviklet min musikalske eller kreative sans eller samfundsmæssige og filosofiske forståelse særlig meget, hvis overhovedet. Det var noget, jeg lærte uden for skolen i andre sammenhænge.

 

Hvem er den bedste lærer, du har haft og hvorfor?

Min dansklærer fra 5. klasse og op. Jeg kan huske, at jeg gerne ville gøre mig ekstra umage med dansk stil hver gang, fordi jeg gerne ville anerkendes af ham. Han havde en ligeværdig, kammeratlig tone, men formåede stadig at skabe respekt og autoritet omkring sin person. Han gav os meget frihed under ansvar og hans mening betød noget.

 

Hvornår var det mest træls eller kedeligt at gå i skole?

For mig var det frustrerende at have musikundervisning, fordi niveauet var så lavt og umusikalsk og ufrit, at det blev kedeligt. Så var det meget sjovere at have fritime i musiklokalet, så man selv kunne undersøge musikkens verden i fred. Det er børn gode til.

 

Hvordan skulle undervisningen have været, hvis du skulle være blevet så dygtig du kunne i folkeskolen?

Jeg kunne have ønsket mig mere frihed og mere nysgerrighed fra lærerenes side. Jeg kunne måske være blevet stimuleret bedre på en del områder, men det kræver jo, at læreren havde mulighed for at differentiere undervisningen mere og kunne give det enkelte barn ro og opmærksomhed. For mig kommer undervisningens kvalitet ofte an på lærerens interesse for faget og for børnene. Så måske ville undervisningen også have været endnu bedre, hvis flere af mine lærere havde videreuddannet sig, holdt sig i gang, taget deres fag op til revurdering oftere og holdt interessen for børn mere ved lige.

 

Hvad ville du gerne have lært?

Jeg ville gerne være blevet meget bedre til matematik. Jeg havde ellers en sød lærerinde, men jeg kunne ikke holde fokus så godt, da den første glæde over at lære nyt var drevet over.

 

Hvad mener du er det vigtigste, skolen kan lære børn i dag?

At det ikke er vigtigt, om du lærer at læse i 1. eller 4. klasse. Hvis det går lidt langsomt i et fag, må vi holde dem i hånden og sige, at det nok skal gå. Børnene gør jo, hvad de kan ud fra, hvad de ser de voksne gøre. Hvilket barn ønsker ikke at lære at læse så hurtigt som muligt? Vi må ikke skræmme med prøver og lærere og forældre, der er bekymrede, så den sorte klap går endnu mere ned, og kløften mellem dygtig og dårlig bliver dybere. Vi skal lære dem om ro og fordybelse. At trække vejret og fokusere.

Claus Meyer, kok og iværksætter

På en skala fra 1-10: I hvor høj grad blev du så dygtig, som du kunne blive i folkeskolen?

8,5

 

Hvem er den bedste lærer, du har haft og hvorfor?

Hans Christensen, min klasselærer og dansklærer. Han elskede mig, han kritiserede mig, han inspirerede mig og han roste mig. Alt i en perfekt blanding for en, der ikke rigtigt selv havde et velfungerende forhold til sin far.

 

Hvornår var det mest træls eller kedeligt at gå i skole?

Aldrig

 

Hvordan skulle undervisningen have været, hvis du skulle være blevet så dygtig du kunne i folkeskolen?

Mere gruppearbejde, lidt flere udfordringer der matchende mine spidskompetencer/interessesfærer, lidt mere målrettet mig.

 

Hvad ville du gerne have lært?

Kommunikation (jeg lærte det så sidenhen), psykologi.

 

Hvad mener du er det vigtigste, skolen kan lære børn i dag?

At drage omsorg for at børnene bliver de bedst mulige udgaver af sig selv, også for verden.

 

Christine Antorini, undervisningsminister

På en skala fra 1-10: I hvor høj grad blev du så dygtig, som du kunne blive i folkeskolen?

Det bliver et 8-tal.

 

Hvem er den bedste lærer, du har haft og hvorfor?

Vi fik Joan som ny klasselærer i 7. klasse. Vi havde hende også i dansk og samfundsfag. Det var med Joan, jeg for alvor blev interesseret i samfundsforhold. Hun talte med os og ikke bare til os. Udfordrede os på argumenter og tog os alvorligt. Det var stort. Og så var hun en virkeligt dygtig dansklærer, der lærte mig både at skrive og analysere.

 

Hvornår var det mest træls eller kedeligt at gå i skole?

Der var for lidt tid til idræt. Tiden gik med transport og omklædning.

 

Hvordan skulle undervisningen have været, hvis du skulle være blevet så dygtig du kunne i folkeskolen?

Endnu mere eksperimenterende undervisning i naturfagene. Og talentspor – det eksisterede ikke i 1970’ernes folkeskole.

 

Hvad ville du gerne have lært?

Engelsk fra 1. klasse

 

Hvad mener du er det vigtigste, skolen kan lære børn i dag?

At blive livsduelige, nysgerrige, gøre sig umage og få lyst til at lære hele livet.